Textilslöjd

Lärare Karin Winroth

Terminsplan HT-2017
Kunskapsområden:

  • Monogrambroderi
  • Lappteknik
  • Virkning
  • Eget slöjdprojekt

Kunskapsområde – Monogrambroderi       

Uppgift:

  • Din uppgift är att skapa ett broderi som innehåller dina initialer, du får även ta med flera förnamn eller efternamn om du vill.
  • I uppgiften ingår att göra en tydlig skiss där det framgår hur ditt monogram ska se ut och vilka färger du tänker använda dig av.
  • Ditt broderi ska göras på vitt eller svart bomullstyg och när du är färdig ska du montera ditt broderi i en ram av papper.

Kunskapskrav

För betyget E

  • Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
  • I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
  • Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
  • Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.

Kunskapsområde  LAPPTEKNIK   åk7
 

LAPPTEKNIK

En gammal teknik för återbruk.

En teknik där mindre tygbitar sys ihop till större
föremål, t.ex. täcken och dukar.

För att skapa ny struktur och stadga har man
ibland använt sig av flera lager som sytts samman
Denna teknik kallas för quiltning.

 

UPPGIFT

Din uppgift är att skapa ett föremål i
lappteknik.

Det kan vara t.ex. en kasse, en kudde, en necessär,
en grytlapp, en boll, ett pennfodral eller något annat
valfritt.

Kravet är att den behöver innehålla minst fyra lappar
som sammanfogas.

Du bör använda dig av vävt bomullstyg eftersom det är
lättast att sy i. Det spelar ingen roll om det är mönstrat
eller enfärgat.

 

BETYGSKRITERIER

E

Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.

I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.

Eleven kan i arbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.

Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.

Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp.
 

C

Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.

I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.

Eleven kan i arbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.

Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.

Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp.
 

A

Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.

I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.

Eleven kan i arbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial och sådant som eleven själv har sökt upp.

Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.

Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp.

 

 

 

Dela:
Kategorier: