Musik

Hej alla elever och föräldrar i Diamant!
Nu har terminen dragit igång och vi har börjat lära oss att musicera tillsammans.
Musicera tillsammans betyder att vi börjar träna på instrumentspel och sång, börjar lära oss notering, börjar lyssna på andra, följa tempot i låten och passa ihop det man själv tränat in så det passar ihop. Om man dessutom klarar något mer, kan man träna på att spela tonerna/ackorden/rytmerna i låten så de passar för musikstilen: visor kan vara lite mjuka i anslag, rock lite mer aggresivt och inte så mjukt, reggae...skönt laid back osv.

Denna ordning har vi spelat låtar:
Thunder av Imagine Dragons. Den har härligt trumkomp, pukfills, pikant gitarrmelodi/riff, bra få ackord på keyboardarna samt kul att sampla rösterna i refrängen. Texten passar för sommarens oväder som man kan ha drabbats av.

Tårarna i halsen av Tjuvjakt. Härligt hack-komp på pianot, sköna rytmer på elbas precis som på bastrumman. Svensk rap och knepig gitarrmelodi.

Höstmåne. När löven blir gula och orange passar denna ruskiga visa om en kvinna och en man som inte lyckas bli med barn. Introt återkommer mellan alla verser och eleverna som kommit bort sig i bland alla ackord i verserna hittar tillbaks igen.

7 Nation Army av White Stripes. Efter höstmåne visan, var vi tvugna att spela något mer rockigt. Denna låt har jordens näst mest kända riff. (Smoke on the water har det mest kända.) Bas-linjen eg. gitarr genom antik förstärkare gör varje musikant glad.

Vi försöker lära oss tyda, utföra samt följa notering för alla våra bruksinstrument (keyboard, elgitarr, elbas, trummor). Noteringen är tabulatur, ackordanalys, tonslingor på tonnamn, samt slagverksnoter. (Vi använder inte ofta g-klav samt f-klav då vi funnit de andra noteringssätten mer effektiva för elever att delta i musicerandet.)

Vi vill att eleverna minst håller på med tre instrument under en termin. Sång är också ett instrument. Smart är att t.ex spela trummor/annat instrument på en låt (det betyder lektioner). Nästa låt byta till annat instrument eller sjunga. 

Vi har också hårdtränat på alla notvärden. Eleverna läser redan nu obehindrat svåra kombinationer utan att längre behöva öva i förväg. Detta behövs för att tyda och utföra alla rytmiseingar som ingår i komplicerade låtar och musikstycken vi spelar.
 

Dela:
Kategorier: