Bild år 8

 

Ht 17

v34-36 Uppstartsövning utifrån färglära: vi blandar primärfärger i färgtonsteg och nyanser med akvarellteknik, vått i vått, och skapar färgade pappersark. Vi använder de infärgade arken för att med collageteknik skapa bilder av landskap och undersöker hur man kan skapa djup i bilder. Vi går igenom begreppen överskärning, luftperspektiv och storleksperspektiv. 

V37-43 Skulpturprojekt: Vi undersöker det mänskliga ansiktets proportioner, anatomi  och känslouttryck och modellerar steg för steg realistiska porträttskulpturer. Material: lera.

 V45-51 Vi skapar bilder med inspiration av Surrealismen. Vi går igenom olika knep för hur man kan skapa en surrealistisk, drömlik bild utifrån en analys av  några surrealistiska konstverk. Göra klart-lektion i slutet av terminen.

 

Vt 18

V 2-8 Tema kärlek. Vi skapar bilder och symboler som beskriver olika känslor som kan kopplas till kärlek, till den traditionsenliga kärleksshowen.  

v10-17 Gatukonst och offentlig utsmyckning. Vi gör skissförslag till muralmålningar,  tittar på och diskuterar offentlig konst och gatukonst.

V17-22  Tema Stockholm. Vi går ut på  stan, tecknar och fotograferar och jobbar vidare i bildsalen.Teckning, foto  och akvarellmåleri.

 

 

Bildplanering   åk 7 vt 17

ca v10-16

Efter sportlovet jobbar vi flera veckor med ett arbetsområde kring reklam. Vi ser filmer om hur reklam fungerar.  Vi  tittar på reklambilder och

tränar på att göra reklamanalys för att öva upp ett kritiskt seende och tänkande. Vi går igenom ämnesspecifika ord och begrepp.

Länkar till filmer här:

http://urskola.se/Produkter/177418-Ar-det-sant-Tjejer-och-killar-i-media    Om könsstereotyper i reklam. ca 15 min

http://urskola.se/Produkter/177415-Ar-det-sant-Reklam   Om hur reklam påverkar oss.ca 15 min

I bilduppgiften  reklamaffisch ska du sedan använda reklamens knep för att göra reklam för en egen påhittad produkt eller tjänst. Man får gärna göra ironisk reklam och skoja med reklamens språk.

 

cav2-8

Fram till sportlovet jobbar vi med enpunktsperspektiv och 3-d-bokstäver. Teckna upp dina bokstäver i enpunktsperspektiv. Färglägg, tänk på att förstärka 3-d-effekten, jobba med tre steg, nyanser från  ljust till  mörkt. Skapa en målad bakgrund som kontrasterar mot dina bokstäver och framhäver 3-d-effekten. Kolla in länkarna på onenote/bild/ innehållsbibliotekt till instruktionsfilmerna.

Bild åk 7 ht 2016:

V35-41 ca : vi jobbar med att teckna skrotstilleben.  Därefter dels med valörteckningsövningar och/eller med collage inspirerade av Picasso och kubismen

 

Fram till höstlovet v 44 jobbar vi med ytterligare en Picassoinspirerad uppgift: teckna av en liten Picassoteckning så noga du kan.  Klipp ut och sätt upp på nytt papper. Utveckla sedan din teckning till en ny bild. Vad händer utanför och bakom? Fyll hela pappret med färg, form och fantasi. Välj mellan tuschpennor, akvarellfärger, färgpennor.

 

Efter höstlovet ca v.45-48 jobbar vi med hyllningsporträtt av civila hjältar.  Dels med stora valörteckningar som blir scenografi i vår Temaföreställning ”Avtryck”, dels med en fotobaserad utsmyckning inspirerad av popkonst som ska sättas upp i vårt uppehållsrum i baracken.

 

Det kommer också att finnas tillfälle att jobba klart bildarbeten, om du skulle  behöva det,   på ”Göra klart-lektion” mot slutet av terminen.

 

//Elisabeth,  bildläraren :-)

 

Dela:
Kategorier: